De chatbot voor de Nederlandse spoorwegen, een goed idee?

Hoe makkelijk is het, een dagje weg en gewoon de trein in kunnen stappen. Maar hoe laat gaat deze trein en hoe regel je de juiste kaartjes. Waar je voorheen altijd op het station pas je kaartje kon kopen, kan dit nu erg gemakkelijk via de site. Niet alleen het kopen van een kaartje, maar ook vele andere zaken zijn te vinden op de site. Hierbij valt te denken aan alle vertrek- en aankomsttijden van de treinen en andere belangrijke reisinformatie. Kortom een website kan de reiziger binnen deze branche erg veel informatie verschaffen. Echter kan het soms zijn dat de klant er niet altijd zelf uitkomt. Dit is dan ook het punt waarbij wij online kunnen helpen tijdens deze zoektocht. Hoe dan hoor ik je vragen? Nou heel makkelijk! Via een geautomatiseerde gesprekspartner, ook wel een chatbot genoemd!

Wat is een chatbot?

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die als widget op de website geplaatst kan worden. Dit biedt de consument de mogelijkheid om binnen enkele seconden antwoord te krijgen op hun gestelde vraag. Wanneer klanten zich namelijk bevinden op de website, kunnen ze tegen verschillende dingen aanlopen. Hoelaat vertrekt mijn trein, zijn er momenteel vertragingen of kan ik gebruikmaken van een leuke dag deal? Allemaal vragen waarbij de chatbot de klant kan helpen. De klant krijgt in dit geval een icoon te zien waar de vraag getypt kan worden. Aan de hand van deze vraag gaat de chatbot opzoek naar overeenkomende woorden vanuit de kennisbank die is opgesteld door chatspecialisten. Op deze manier zal de klant sneller worden geholpen, wat zal leiden tot een hogere klanttevredenheid

Waarom een chatbot?

Een chatbot is een makkelijke en een laagdrempelige manier van contact, zonder dat deze chat beheert moet worden. Het kan binnen deze branche mooie kansen bieden, omdat zij namelijk middels een chatbot sneller kunnen voldoen aan de vraag van de consument. Daarnaast levert de chatbot ook gemak op voor de consument. Zij kunnen namelijk op een makkelijke manier een vraag stellen, waar zij ook buiten kantooruren antwoord op krijgen. Een chatbot zal namelijk, in tegenstelling tot de reguliere klantenservice, altijd beschikbaar zijn voor hulp en vragen. Het zal ervoor zorgen dat klanttevredenheid toeneemt. Doordat zij op de juiste manier worden opgesteld, zijn zij in staat menselijk taalgebruik en de context ervan te begrijpen. Al met al biedt een chatbox voordelen voor zowel de klant als de verkoper.